Jobb som personlig assistent (BPA)

BPA er en måte å organisere bistand på for mennesker med helt ulike bistandsbehov. Det unike med BPA er at ordningen styres fra hjemmet, enten av tjenestemottakeren selv, eller en som står tjenestemottakeren nær. Her stopper likhetene mellom BPA-ordninger. Tjenestemottakere av BPA kan være barn, ungdommer, voksne og eldre, med helt ulike typer av funksjonshindringer og bistandsbehov. Derfor trenger vi også helt forskjellige assistenter!

Herman med sin BPA-assistent

Kan du være en BPA?

Du trenger ingen formell kompetanse for å jobbe som BPA. Eneste formelle krav er godkjent vandel dokumentert med politiattest. Det er tjenestemottakeren selv som velger sine egne assistenter, enten direkte ved selv å være arbeidsleder – eller ved hjelp av sin nærstående arbeidsleder. Til syvende og sist handler det om kjemi og match, og om du er villig til å lære det du trenger for å gjøre jobben.

Arbeidsledere i BPA-ordninger setter pris på assistenter som:

  • kan være fleksible når det trengs, både i forhold til arbeidstider og arbeidsoppgaver
  • evner å tilpasse seg – du forstår at du jobber i noens hjem, og at det ikke er dine egne preferanser som er gjeldende der
  • har gode kommunikasjons- og samarbeidsevner
  • tar ansvar
  • er til å stole på
  • har sertifikat på bil

Vi har brukerstyrte personlige assistenter i alle aldre, fra unge studenter til pensjonister. Det kan være stillingsstørrelser fra 0 (tilkallingsvikarer) til 100%, med arbeid på ulike tider av døgnet – både dag, kveld og natt – , i hverdager og i helger, og med helt ulike typer av oppgaver.

Å være BPA i Aberia

I Aberia får du en trygg, solid og rutinert arbeidsgiver med over 40 års erfaring innenfor fagfeltet helse- og omsorg. Du vil tilhøre et stort nettverk med bred kompetanse, og med mange utviklings- og karrieremuligheter!

Vi ivaretar arbeidsgiveransvaret for alle assistentene, og bistår BPA-ordningene med å rekruttere, lære- og følge deg opp. Du får arbeidsleder i ordningen som din nærmeste leder i det daglige, og en BPA-rådgiver som din nærmeste Aberia-kontakt.

Som assistent i Aberia får du tilgang til Tamigo – et vaktplanleggingssystem hvor du finner oversikt over dine vakter og hvor du kan «by» på ledige vakter. Her finner du også nødvendig informasjon, retningslinjer, rutiner, prosedyrer – samt jevnlige nyhetsbrev og annet som binder oss sammen. Tamigo er tilgjengelig på app, så her kan du ha alt «i lomma».

Vi lønner etter overenskomst mellom NHO og Fagforbundet, og minstelønnssatsen er pt kr 205,98 per time. Vi har egen lønnsstige for assistenter med relevante fagbrev. Vi har gode pensjons- og forsikringsordninger, og vi har noen personalfordeler du kan dra god nytte av.

Send oss en søknad

Ta kontakt med oss om du har spørsmål – du finner kontaktinfo til BPA-rådgiver i din region her (link til rådgiveres kontaktinfo). Du finner våre ledige stillinger her eller ved å søke «Aberia BPA» på Finn.

 

Vil du sende oss en åpen søknad? Trykk her.