fbpx
Andreas er ny SAT-instruktør

Andreas er vår nye instruktør i Skadeavvergende teknikker

Blant 30 gode søknader trakk Andreas Kavli Gundersen det lengste strået som ny makker for Stine. Sammen skal de reise rundt på Aberias mange avdelinger i landet og holde kurs i skadeavvergende teknikker (SAT).

Skadeavvergende teknikker

Aberia tilbyr sine ansatte opplæring fra de er nyansatte og kontinuerlig med utgangspunkt i årlig opplæringsplan. Aberiaskolen er vår digitale læringsportal som sikrer oversikt og fremdrift i opplæring og kompetanseheving. Skadeavvergende teknikker er et opplæringsprogram som gir personalet et helhetlig rammeverk for hvordan forstå, forebygge og møte aggressive situasjoner på en omsorgsfull, ivaretakende og samtidig trygg måte.

– Vår jobb er også å instruere i hvordan avverge å komme i situasjoner som kan eskalere. Lære hvordan man leser situasjoner og personer, og gjøre tiltak før det vokser seg for stort. Det er mye psykologi i dette, mye miljøterapi. For meg er det viktig å kjenne ungdommen man jobber med, kjenne igjen triggere, og ikke minst være bevisst på egen rolle. Samtidig som det er viktig å fremstå trygg selv. Er man utrygg på grensesetting, og dermed setter færre grenser, kan det fort skape problemer. Vår jobb er rett og slett å skape trygghet. Hos ansatte, og dermed hos våre tjenestemottakere, forlarer Andreas.

Andreas

Han er utdannet fysioterapeut, med videreutdannelse innen barn og unge. Og begynte i Aberia Ung i Grimstad i august 2022.

– Jeg hadde et ønske om å jobbe med barn og unge, og gjennom jobben som miljøterapeut i institusjon i Aberia Ung har jeg tilegnet meg mye forskjellig erfaring. Stillingen jeg nå startet i rett før sommeren ligger under Aberia Fag og Kvalitet, noe som passer meg ekstra godt. Jeg er veldig opptatt av utviklingsarbeid, og bidra faglig på å gjøre folk bedre rustet i jobben sin. Gjøre ansatte faglig kompetente, ikke minst gjøre dem trygge i jobben, som jeg anser som noe av det viktigste.

Tar med egne erfaringer

Han vet hva han snakker om, og høster fra egne erfaringer som helt ny på en institusjon med utagerende ungdom.

– Jeg hadde ikke fått gjennomført sikkerhetskurset enda, og skulle på skift på en bolig langt inne i en skog, med lite bistandsmuligheter, med en vikar jeg ikke kjente. Det oppsto en utagerende episode som også førte til skade på en ansatt. Det opplevdes utrygt, og jeg lurte på hva jeg hadde valgt av yrke. Rett etterpå ble jeg sendt på kurs, og merket fort i etterkant at jeg sto veldig trygt i lignende situasjoner med det i ryggen. Og lærte også hvor viktig det er å ha kolleger man er trygg på og kan søke støtte hos. 

– Målet er jo å ikke komme i lignende situasjoner. Med kunnskap kan man enten få avverget at situasjonen oppstår, eller hvordan håndtere dette med skånsomme teknikker. Dette er helt klart lærdom jeg tar med meg inn i den nye jobben.

Trygghet i kunnskap

Kurs i skadeavvergende teknikker handler mest av alt om å skape trygghet. For ungdommen og for ansatte. Når alle ansatte har samme opplæring, brukes de samme teknikker og tilnærming, og grensesettingen blir lik for alle. Når alle drar samme vei, skaper dette trygghet hos ungdommen.

– Det er viktig å se ungdommen, bli godt kjent og skape gode relasjoner. Med det i verktøykassa er det enklere å se ting i sammenheng, kjenne den bakenforliggende årsaken til hvorfor ungdommen reagerer som den gjør, og skjønne hvordan man selv skal oppføre seg for ikke å være en trigger til eskalering. Dette ønsker jeg å ha mye fokus på fremover.

– Samtidig må ansatte ha kunnskap om hvordan de fysisk kan hindre skader om en situasjon først oppstår. Dette er skånsomme teknikker med mål om å avverge, der vi ønsker å bruke minst mulig makt. Vi vil unngå tvang der det er mulig. Også her er det til stor hjelp med allerede gode relasjoner til ungdommen, og kan lese og forstå situasjonen. En ansatt som kan dette står langt stødigere i situasjonen, og oppfattes som trygg og stødig. Det i seg selv roer som oftest situasjonen.

Trygghet er nøkkelordet. Trygge ansatte gir også en trygg atmosfære for ungdommen vår.

Sosial ledertype

Aberia har et eget rekrutteringsteam, ledet av Vibeke. her forteller hun hva som gjorde at akkurat Andreas fikk denne jobben;

– Andreas er en ledertype med god fagkompetanse og erfaring. Jobben som SAT-instruktør krever tydelig og god ledelse, som jeg er trygg på at han ivaretar på best mulig måte. Han er kreativ og ser løsninger – ikke problemer, noe som også er viktig i denne jobben. Også er han veldig sosial – han har lett for å komme i kontakt med folk og kan snakke med alle. At han i tillegg trives med ansvar og er spesielt opptatt av utvikling kommer godt med i jobben. Vi gleder oss veldig til å se hva han kan utrette i jobben sammen med sin makker Stine.