fbpx
Portrettbilde av Laila

Det handler om å gjøre en forskjell

«Det handler jo mest om å gjøre en forskjell!», sier Laila med sitt store smil. Vi har tatt en prat med HR-lederen i Aberia, for å snakke om hvorfor hun har valgt å jobbe akkurat her.

For ett år siden hadde Laila Kvammen Lie (58) utsikt til en mye roligere tilværelse, etter en imponerende karriere som oberst i Forsvaret. Alt på stell, med fin bolig i Rygge, en super familie og hytte på Sørlandet. Likevel kastet hun seg i det og søkte – og fikk – den hektiske jobben som leder for HR i Aberia. Med 2000 kolleger er det ikke småtterier å lede et HR-team på fem personer.

«Aberia har en sterk kultur, og ja, det har vært en overgang. Men oppdraget vårt, å skape trygge rammer og omsorg for mennesker som trenger det, smitter over på måten vi jobber på og hvordan vi prioriterer. Det er verdifullt».

Hvordan ble du tatt i mot, da du skulle starte i jobben her?

«Det var virkelig en varm velkomst, ikke bare fra første arbeidsdag, men helt fra første kontakt da jeg søkte på stillingen. Det var et flott førsteinntrykk, som viste seg å være riktig. De dyktige fagfolkene i Aberia har en inkluderende måte å være på, og man skjønner umiddelbart at her ligger alt til rette for læring og personlig utvikling».

Annerledes enn i Forsvaret?

«Både ja og nei. I Forsvaret er det også masse dyktige folk, og jeg har hatt en spennende karriere med opphold i Afghanistan og andre steder. Men til syvende og sist er jo oppgavene annerledes. Og det opplever jeg at Aberia har klart å være tydelige på: Vi skal ha svært god kvalitet, driften vår skal alltid være forsvarlig, og vi skal sikre verdighet for den enkelte tjenestemottaker. Da må utfordringer løses veldig raskt, når de oppstår. Så hver dag bringer med seg noe nytt. Det skjer alltid noe, det er alltid noe nytt som må fikses, det er hektisk, gøy og utfordrende på en fin måte».

Hva mener du Aberia må prioritere å utvikle videre, da?

«Vi vokser jo stadig og trenger flere flinke kolleger, så vi jobber mye med å gjøre hverdagen for nyansatte så god som mulig. Vi utvikler et skikkelig bra introduksjonsprogram, vi er opptatte av å gi lederne det de trenger for å kunne ta godt i mot nye kolleger, og skaper gode arenaer for læring og utvikling»

Vi skjønner at det er viktig å ta i mot nyansatte på en fin måte. Men gjør ikke alle bedrifter det, nå til dags?

«Det tror jeg faktisk ikke. Vi hører mange historier om ansatte som blir satt i vanskelige situasjoner når de starter i arbeidet, som ikke har fått god nok opplæring, eller som opplever å være mye overlatt til seg selv. Selv om Aberia også sikkert kan bli bedre på enkelte områder, skal alle vite at vi er i en flott utvikling. Vi skal behandle alle med den respekten de fortjener, rett og slett.»

Helt til slutt: Har du noen tips til de som vurderer å søke jobb i Aberia?

«Ikke la være å søke hvis du er i tvil. Mange hos oss er veldig glade for å jobbe i medleverturnus, og de setter pris på at vi ikke slurver med kvaliteten. Mange har ofte ganske krevende jobber, men opplever en sterk personlig utvikling her. Ta kontakt, og husk at hvis du jobber her, så kan du være den som endrer alt til det bedre, for andre mennesker».