fbpx
Omsorg barn

Reisen fra Sosionomstudent til Assisterende Avdelingsleder

Et møte med Victoria Brun Skammelsrud i Aberia Omsorg.

Victoria er bare 26 år og har allerede tiltrådt stillingen som assisterende avdelingsleder i Aberia Omsorg. Hun er født og oppvokst i Sør-Norge, nærmere bestemt i Porsgrunn, Rakkestad, og Oslo. Hun er utdannet Sosionom, og er for tiden masterstudent i familiebehandling (forventet ferdig juni 2024).

Å finne sin vei i arbeidslivet kan være en utfordrende reise, og for Victoria Brun Skammelsrud har veien fra sosionomstudent til assisterende avdelingsleder hos Aberia vært både overraskende og givende. Victoria representerer en inspirerende reise fra student til en sentral rolle i Aberia, og hennes erfaringer og perspektiver gir et innblikk i et engasjerende og givende arbeidsmiljø.

Victoria Brun Skammelsrud i Aberia Omsorg

Fra Tilkallingsvikar til Assisterende Avdelingsleder

Victoria avslører at hun aldri hadde klare ambisjoner om hva hun ønsket å jobbe med fra hun var barn. Hun visste bare at hun ønsket å finne noe hun trivdes med, uten å ha en spesifikk karriere i tankene. Som en tilkallingsvikar i Aberia sommeren 2018, hadde Victoria først ikke planer om å fortsette i en lignende retning etter studiene. Hun trodde at hun ville jobbe med en gruppe som var sterkere kognitivt. Imidlertid endret hennes opplevelse med psykisk utviklingshemmede raskt perspektivet hennes. Etter å ha blitt fast ansatt og etter hvert beveget seg gjennom ulike roller, har Victoria nå ansvaret som assisterende avdelingsleder på Barneboligene i Oslo. Victoria ble godt mottatt og fikk den nødvendige opplæringen, og har fortsatt tett kontakt med de som introduserte henne til selskapet.

En Typisk Dag på jobb

Victoria beskriver dagene sine som mangfoldige. De inkluderer samarbeidsmøter med ulike instanser, møter med pårørende, og oppfølging av personalet. Hun understreker at barna sørger for at det aldri er en kjedelig dag, og at de stadig finner på sprell som utfordrer henne og kollegene. Det arbeides systematisk over tid med endringsarbeid med og rundt barn i vanskelige situasjoner. For å trives i rollen som assisterende avdelingsleder, understreker Victoria betydningen av en grunnleggende respekt for alle mennesker. Langsiktig perspektiv, tålmodighet, gode samarbeidsevner, og kommunikasjonsferdigheter er også essensielle. Erfaring med å håndtere utfordrende situasjoner og troen på at positiv endring er mulig gjennom dedikert arbeid er verdifulle egenskaper.

Bakgrunn og Egenskaper for Suksess

Victoria fremhever Aberias ledelse som åpen for forslag og videreutvikling, noe som gir ansatte mulighet til å påvirke og bidra. Hun roser også det gode arbeidsmiljøet på boligen, noe som gjør jobben enda mer meningsfull. Victoria mener at en leder bør være god til å kommunisere og formidle, ha respekt og nysgjerrighet for andre mennesker, og være strukturert.

Gode Minner og En Pandemisk Periode

Under covid-19 havnet Victoria i isolasjon med to brukere og to kollegaer, og jobbet sammenhengende i 12 døgn. Til tross for utfordringene har hun mange gode minner fra den tiden.

Victoria avslutter intervjuet med å overbevise om at Aberia er en fantastisk arbeidsplass. Fleksibilitet, påvirkningsmuligheter, effektiv ledelse, og et positivt arbeidsmiljø gjør det til et sted hvor man virkelig kan føle at man bidrar til noe meningsfullt. Hennes personlige erfaringer peker på en arbeidsplass der man ikke bare utfører oppgaver, men der man virkelig kan forme og påvirke sitt eget arbeidsmiljø.