Bak alle de blide ansiktene som møter brukerne våre i sommer, skjuler det seg en aldri så liten logistikkjobb: Nemlig sommerkabalen.
For mange kan logistikk høres kjedelig ut, og i så fall er det bare å scrolle seg videre til neste artikkel, men for både brukere, pårørende og særlig de med lederansvar, er dette noe av det viktigste arbeidet som gjøres for å skape trygge rammer og kontinuitet i livene til de som er ekstra sårbare.
Dette gjelder blant annet på Voksentoppen, som er et av Aberias avlastningshjem, tett inntil Nordmarka i Oslo. Der er brukerne i en alder fra 4-50, men med en hovedvekt på barn og unge.
-Hver vår sitter vi med kabal foran oss som skal gå opp. Hos oss har vi en gjeng med barn og unge som er avhengig av rutiner og kjente fjes. At skolene stenger er allerede et rutinebrudd for dem, og de skal plutselig bruke mye mer tid hos oss, forteller Andreas Glad Ovesen, avdelingsleder på Voksentoppen.
God planlegging er nøkkelen
Aberia avdeling Voksentoppen er ikke bare tuftet på fagkunnskap, men tillit og samarbeid. Derfor gjelder behovet for rutine og kjente fjes også for pårørende og personale. Andreas påpeker at avlastningsbehovet er stort når skolene stenger, og i tillegg til en stor økning i brukere, skal flere av de ansatte på sommerferie. Det krever mye planlegging og logistikk for at det skal bli så bra som mulig.
-Mange tenker at vi sitter med dette i mai, men hos oss, starter vi planleggingen av sommerlogistikken allerede i januar, forklarer Andreas.
– Først må vi kontakte bydelen og kartlegge hvor mange plasser de har innvilget, deretter skaffe oss en oversikt over ansattes ferie, og deretter begynne å utlyse sommervikarer.
Med dette grunnlaget, er det først i mars-april at man begynner å kunne legge puslespillbrikkene.
-Det er mange hensyn å ta. De pårørende har sine ønsker og behov som vi vil ta hensyn til. Alt blir ikke imøtekommet, fordi det ene kan gå på bekostning av det andre. Men vi prøver alltid å gjøre det så rettferdig som mulig, sier Andreas.
-Heldigvis har vi drevet med det i mange år. Vi har feilet og lært. Og i dag tør jeg å påstå at vi er vi såpass drevne i det, at vi vet nøyaktig hva vi skal gjøre for at det blir suksess.
Sommeren gir rom for fine opplevelser
Og for alle som tenker at dette høres slitsomt ut, kan Andreas fortelle at fra et lederperspektiv, er sommeren en ekstra hyggelig tid:
-Sommeren er ofte god for både oss og brukerne. Vi får mye bedre tid sammen enn det vi gjør i hverdagen. Det er aktiviteter og utflukter, grilling og kos. For oss ledere er det mye mindre møtevirksomhet, som gir oss muligheten til å være til stede på avdelingen og i miljøet og rett og slett bli bedre kjent med alle.
Selv om selve planleggingen kan være krevende, er det altså verdt det til slutt.
Så, på tampen av sommeren, er dette er en liten hyllest til alle som sitter med logistikk før ferien eller andre hektiske perioder: Dere er hverdagshelter. Og helgehelter. Og feriehelter.