fbpx
Fellestjenestene i Aberia og Aurora omsorg

Holder maskineriet i gang

Mange tenker på administrasjon og fellestjenester som tørt og følelsesløst, men på samme måte som at blodet må pumpes ut i årene våre, må ressurser, kunnskap, utstyr, organisering og løsninger sprøytes inn til hver krik og krok i Aberia og Aurora. 
Kanskje man kan si at fellestjenester faktisk er hjertet i bedriften?

Det er i alle fall mye hjerte, sjel, smil og glede i denne avdelingen.

La oss ta en liten titt på gjengen som sitter i første etasje på Aberias kontorer i Moss.

Hovedfokus på brukeren

– Fellestjenestenes hovedoppgave er å bidra til at alle i Aberia og Aurora kan bruke så mye som mulig av sin kompetanse og tid i samvær og til støtte for brukerne, sier Kristin Granne, administrasjonssjef i Aberia.

– De er en liten, men utrolig verdifull gjeng som holder i alt fra rekruttering til bestillinger, fortsetter hun.

Kristin lot redaksjonen få full bevegelsesfrihet i gangene på kontoret, hvor vi møtte en hel bukett med entusiastiske kollegaer, og fikk tatt en prat med et lite utvalg:

Bare de beste folka får jobbe hos oss

Stine Marie Lind og Yvonne Grundnes jobber med henholdsvis rekruttering og HR.

– Rekrutteringsavdelingen har som mål å få inn de dyktigste og fineste folka til å jobbe med tjenestene, sånn at beboerne møter de beste menneskene, forteller Stine Marie.

Når de best kvalifiserte har kommet inn i Aberia- og Aurora-systemet, er det HR-avdelingen som bistår både ledere og ansatte for å sikre trygge og gode arbeidsvilkår gjennom hele ansettelsesforholdet. Det gjøres gjennom å gi trygge rammer, og følge opp alt som både er faglig og mellommenneskelig.

– Vi i HR er støttespillere og vi veileder de som allerede er ansatt, og primært ledere, i alt fra personaloppfølging til systemopplæring og arbeidsrettslige spørsmål, forklarer Yvonne.

Alle disse menneskene skal helst ha lønn for jobben de gjør.

Heldigvis har fellestjenestene også en økonomimedarbeider, som sørger for at pengene kommer og går dit de skal, blant annet ved å samarbeide med lønnsavdelingen, andre selskaper og NHC. Ellers hadde alt gått i stå.

Førstelinjen

I førstelinjen finner du blant annet Erika Langsæter, som jobber i serviceteamet, i en rolle hvor det gjelder å holde tunga rett i munn, empatien på topp og tålmodigheten smurt. 

– Jeg sitter på sentralbordet og møter alle som kommer på besøk til Aberia i Moss, i tillegg til å ta imot alle telefoner og andre type henvendelser, både fra ansatte i Aberia og Aurora og alle utenfor, forteller Erika

Serviceteamet er det første leddet folk møter når de tar kontakt. 

– Sammen med kollegaer tar jeg imot post og fordeler den dit den skal, samt bistår avdelingsledere og andre ansatte med administrative henvendelser. Jeg er opptatt av at de som tar kontakt skal få god hjelp og oppleve god service, fortsetter Erika.

Mange av henvendelsene handler om utstyr som mangler, må erstattes eller fornyes. Problemer som må løses. Ting som må fikses. Da er det driftskoordinator Einar Håbu Haraldsen som tar grep. Det er mange i bedriften som har snakket Einar med i løpet av sin tid i Aberia eller Aurora. Einar fikser!

Han forteller: -Vi jobber sammen for å oppnå mer enn vi klarer alene. Vi har alle forskjellige interesser og bakgrunner, og i fellestjenester er det mange som brenner for samfunnsoppdraget Aberia står for. Selv om ikke alle kan stå i første linje, er det viktig å vite at vi alle kan bidra til en bedre hverdag for beboerne våre. Ved å fjerne usikkerhetsmomenter, tilrettelegge, bestille, ordne, eller på andre måter hjelpe til, kan vi gjøre hverdagen smidigere. Dette gir avdelingen mulighet til å fokusere mer tid og energi på det viktigste vi har: Menneskene vi tar vare på.

Limet – eller hjertet?

– I Aberia og Aurora vil fokuset alltid være på brukeren, ved at vi sørger for å holde maskineriet i gang. På mange måter er fellestjenestene limet i organisasjonen, avslutter Kristin Granne.

Sånn, da vet du litt mer om fellestjenestene i Aberia og Aurora: Limet i organisasjonen. Eller hjertet da, om du vil.